”Hvad er en god SEO tekst længde?”

Dette spørgsmål hører vi en del både hos vores kunder og i andre fora. Sandheden er, at der faktisk ikke er noget endegyldigt korrekt svar her. Men der er helt bestemt nogle retningslinjer, som er værd at bide mærke i.

Inden vi beskriver dem nedenfor, har vi først et spørgsmål til dig. Hvor meget har du sige, om det du vil skrive? For det har bestemt en stor betydning for, hvor meget du skal skrive. Der er nemlig ingen grund til at skrive op mod 3000 ord, hvis det er om et mindre emne. Læserne vil nemlig opdage det, hvis du skriver halvhjertet, eller om du rent faktisk har noget på hjertet, når du skriver.

SEO tekstlængde

 

Den gode tekstlængde afhænger af SEO-typen

Dette er faktisk den bedste retningslinje, der kan gives. Du vil finde mange råd, der fortæller dig, at den bedste længde er 300 ord, 1000 ord, og endda op til 3000 ord. Men for det første skal du have noget reelt at skrive om, før du fylder 3000 ord med – ja – fyldord.

For det andet kommer den anbefalede længde også an på, hvilken type SEO-tekst, du skriver. Skriver du en SEO-artikel med SEO keywords, behøver længden ikke være længere end 300 ord. Skriver du derimod en guide, hvor der er meget konkurrence i din branche, ja så er det højst sandsynligt nødvendigt, eller en fordel med en længere tekst. Der gør det altså ikke noget, at du kommer op på de 3000 ord.

 

Dine tekster skal altid give mening og værdi til dine læser

Vigtigst er det altid, at teksterne skal give mening. Du skal ikke skrive en tekst på 3000 ord bare for at nå op på dette antal ord. Det gør både dig selv og dine læsere trætte.

I stedet er det bedre, at du finder den længde, som passer dig. Den optimale SEO-tekst er nemlig en, som først og fremmest bidrager med information, inspiration eller anden værdi til dine besøgende. Dernæst kommer SEO-strategierne, hvad end du tænker i tekstlængder eller antallet af keywords. Du efterlader nemlig et bedre indtryk hos kunderne og (ikke mindst!) søgemaskinerne, hvis du skaber tekster med værdi.

Husk, at du aldrig må have et overforbrug af dine keywords. Heller brug dem en gang for lidt, end en gang for meget.

 

Skriv helst ikke færre end 300 ord. Kan du skrive 1500-3000 ord, så er det rigtig godt, og du vil helt sikkert kunne mærke dit arbejde.