Vi har lavet en hurtig guide til dig, der gerne vil i gang med SEO allerede i dag. Læs med her og se de vigtigste punkter, du skal huske, når du skal søgemaskineoptimere din hjemmeside.

 

Web responsive og hastighed

ipad responsiv hjemmeside

Det er ekstremt vigtigt, at du sørger for at din hjemmeside er lækker på alle enheder. Måske ser din hjemmeside godt ud på store skærme. Det nytter dog ikke meget, hvis den ser elendig og rodet ud på mindre skærme som tablets og mobiltelefoner. Er din hjemmeside ikke til at finde rundt på, vil de besøgende opgive og gå videre til næste søgeresultat. Derfor straffer Google dem, der ikke har deres hjemmeside i web responsive design. Det samme gælder for de langsomme hjemmesider.

 

Gør din hjemmeside synlig

bliv synlig med seo

Ingen finder din hjemmeside, hvis du ikke sørger for den er synlig. Det er selvfølgelig det, SEO handler om. Men du kan styrke din SEO ved at gøre dig synlig, næsten bogstaveligt talt. For det første er det super vigtigt, at du deler dit indhold på de sociale medier, du ønsker at være synlig på. Måske tænker du, at du slet ikke har lyst til at være på de sociale medier. Her skal du være opmærksom på, at du stiller en unødvendig hæmsko for dig selv. De sociale medier er nemlig utroligt vigtige, da flere og flere brugere finder deres virksomheder gennem de sociale medier.

Har du en fysisk butik, som kunderne (også) kan handle i, eller ønsker du at blive fundet af kunder i dit lokale område, så er Google My Business en god funktion. Når du opretter dig her, vil din virksomhed blive oprettet på Google Maps. Når folk er i dit område og søger efter din branche, vil din virksomhed komme frem blandt søgeresultaterne. Det er altså en ideel måde at komme i kontakt med kunderne på. Her kommer du nemlig i kontakt med relevante kunder, der er i dit område.

 

Hav den rette opbygning af teksterne på hjemmesiden og lav lækre tekster

skriv gode seo tekster

Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det vigtigt, du tænker over dine teksters opbygning og indholdet på dem. Her gælder det både fra, hvilke keywords du benytter dig af, til hvordan du stiller dine tekster op i forhold til overskrifter. Metabeskriver og sidetitler er også vigtige. Angående metabeskrivelser og sidetitler er det vigtigt, at de indeholder de vigtigste keywords(specielt sidetitlerne), og at de er unikke. Overskrifter er også super vigtige at forholde sig til. Her skal du sørge for, at du laver en prioritering af, hvordan dine overskrifter og underoverskrifter ser ud. Bedst er det, hvis du kan flette dit keyword ind i minimum overskriften. Dertil er det også vigtigt at bruge H-tags.

Dine tekster skal også være unikke, ellers risikerer du nemlig at Google straffer din side. Kopieret indhold er altså ikke en mulighed. Hvad angår keywords, er det vigtigt, du holder en god balance mellem at have nok keywords og ikke at have for mange. Derfor skal der være en diversitet i dine keywords og tekster, så alle tekster ikke indeholder de samme keywords. Her er det bedst, hvis du laver en tekst til hvert keyword. Her skal du stadig undgå at skrive for mange keywords, hvis du skal undgå Googles straffe. Du skal nemlig altid have for øje at lave en tekst, der er relevant for din læser og som virker naturlig.

 

Linkbuilding og linkstruktur

Links er også en form for tekst. Det er i hvert fald en tekst, som Google går højt op i at læse. Derfor er det også vigtigt, at du tænker over din linkstruktur. Her kan du starte med at gøre et godt stykke arbejde for dig selv. Sørg for at linke til dine bedste og mest læste blogindlæg for eksempel. Det giver en super stærk linkstruktur, som Google vil opfange. Du kan også linke mellem dine andre sider. Sørg blot for, at der er en mening i at linke mellem siderne. Linkbuilding er også vigtig. Gennem linkbuilding skaber nemlig du troværdighed og netværk. Dette gælder både når du linker til andre, og når andre linker til dig. Linkbuilding er nemlig en form for anbefalinger til Google om, at siderne er fornuftige. Du kan altid starte med selv at arbejde på din interne linkbuilding, så som at linke mellem dine sider på hjemmesiden. Ekstern linkbuilding er også vigtigt, dette kan du læse nærmere om i et af vores andre blogindlæg, der går dybere ind i emnet: linkbuilding.

 

Illustrationer og billeder

Google kan ikke læse billedfiler, så Google ved ikke, hvad du har af billeder på hjemmesiden. Men det ved dine læsere. Til gengæld ved Google, hvor længe dine læsere opholder sig på din hjemmeside. Jo længere de opholder sig på din hjemmeside, jo højere scorer du på Google. Læsere vil gerne have luft mellem tekst og noget, der er relevant og visuelt lækkert at se på. Så sørg for, at læserne har en undskyldning for at blive længere på netop din side. Derudover kan du gøre dine billeder relevante for Google, ved at have relevante fil-navne og alt-tekster. Disse ord kan Google nemlig godt læse. Her er det selvfølgelig ideelt, hvis du kan tilføje dit keyword i en relevant sammenhæng.