De fleste der nogensinde har haft med salg eller marketing at gøre, ved, at det er lettere og mindre omkostningsfyldt at sælge til en eksisterende eller tidligere kunde, end det er at opsøge og sælge til en helt ny kunde.

Det er der en lang række grunde til. Der har været forsket i området og skrevet afhandlinger og bøger derom i mere end 70 år. I bund og grund handler det om, at eventuelle barrierer, der kan spærre eller hindre for et køb, er nedbrudte, når først kunden har handlet et sted en gang.

Er barriererne først væk – og har købsoplevelsen været god, er der større sandsynlighed for, at kunden vender tilbage, kontra at kunden vælger en anden og ubekendt forhandler, næste gang der skal laves et køb af samme produkt eller samme produktkategori. Som mennesker er vi vilde med de ting, som vi kan genkende og er trygge ved. Det gør, at vi er tilbøjelige til at vælge dem fremfor ubekendte ting, som vi er usikre overfor.

At det er lettere at få en kunde tilbage fremfor at få en ny ind, skyldes, at kunden kender købsprocessen, stedet/hjemmesiden er genkendeligt, så der er mindre forvirring og støj i processen. Kunden ved derfor, hvad du, din virksomhed eller hjemmeside står for. Genkøb bliver derfor lettere. Disse faktorer skal du først have overbevist en potentiel ny kunde om gennem dine brandelementer og din markedsføring. Det sparer du dig selv for, hvis du i stedet forsøger at sælge nye varer eller ydelser til en eksisterende eller tidligere kunde. Du er med andre ord længere fremme i salgsprocessen, når du målretter din kommunikation til en eksisterende kunde, end når du målretter den til en helt ny kunde.

 

Derfor skal du anvende retargeting

Retargeting hedder konceptet, der dækker over, at man retter sit salg mod eksisterende kunder fremfor at forsøge at få nye. Det er langt fra et nyt koncept, selvom brugen deraf har ændret sig markant gennem de sidste 20 år. Retargeting er især effektivt online, hvor internetgiganter som Facebook og Google med stor succes har bygget dele af deres forretningsmodel på det.

Grunden til at du skal bruge retargeting, er, at det er effektivt. Den høje grad af effektivitet skyldes, at du som forbruger med retargeting kun får vist annoncer fra forhandlere, som du allerede kender. Barriererne er derfor allerede nedbrudt, så det er lettere for virksomhederne at trænge igennem til forbrugerne med deres budskaber med henblik på et fremtidigt salg.

Retargeting fungerer ved, at man så at sige følger med sine besøgende på deres færden rundt på internettet via Google og andre søgepartnere. Det er derfor, at du vil opleve, at der kommer annoncer med produkter eller webshops, som du lige har besøgt, når du klikker dig ind på andre hjemmesider, der har bannerannoncer eller andre former for reklamer.

 

Retargeting kontra remarketing

Platforme som Google og Facebook er store tilhængere af retargeting. Uanset om det hedder remarketing på Google eller retargeting på Facebook, så er konceptet det samme – blot rettet imod hver sin platform.

Der er dog enkelte forskelle på de to begreber. Retargeting bruges i dag oftest til at beskrive brugen af online annoncer, hvor annoncevalget er baseret på den enkeltes aktivitet på internettet. Hvis du for eksempel får annoncer for online dating, skyldes det, at Google ud fra dine aktiviteter vil være interesseret deri.

Som sælger giver det dig mulighed for mere konkret at rette formodede relevante annoncer mod den enkelte forbruger, idet det øger sandsynligheden for et match mellem annoncen og forbrugerens interesse. Jo højere relevans, jo større sandsynlighed for et køb.

Remarketing fungerer i det store hele på samme måde. Det bruges dog hyppigst i forbindelse med, at man kan se, at forbrugeren har forladt hjemmesiden midt i en handling i købsprocessen. Det kan være, at forbrugeren har tilføjet en eller flere varer til varekurv, uden købsprocessen er blevet færdiggjort. Med remarketing påminder man således den besøgende om, at der er efterladte varer i varekurven.

 

Hvordan laver man retargeting?

Når du skal lave retargeting, vælger du i første omgang, hvor lang tid din retargetingkampagne skal løbe. Det kan være dage eller uger efter et besøg på din hjemmeside, hvor den besøgende så målrettet bliver eksponeret for dine annoncer.

I den angivende periode vil den besøgende derefter få vist dine annoncer i deres Facebook-feed eller via bannerannoncer på diverse hjemmesider. Du kan her frit vælge, hvilket niveau du ønsker annoncerne fra. Det kan være alt fra overordnede annoncer (branding) til kategori- eller produktniveau. Tommelfingerreglen er, som altid indenfor marketing og kommunikation, at jo mere relevant dit budskab er, jo større effekt har det.

På Facebook sker din retargeting via en kampagne, mens det på Google sker gennem Google Adwords. Når du laver retargeting via Facebook, sker det via tracking. Her hjælper en kode, der kaldes Pixel, dig til at følge din brugerdefinerede målgruppe. Pixel kommunikerer med brugerne og sørger for, at de efter at have forladt din hjemmeside bliver vist din annonce i deres Facebook-feed. Grundreglen er her, at din konverteringsrate typisk er højere, jo kortere tid der går, mellem kundens oprindelige besøg og visningen af annoncen. Det er vigtigt at huske det i forhold til kampagnens længde.

Konceptet er stort set identisk, når du kører det via Google Adwords. Her anvendes Google Analytics til at tracke potentielle kunder ud fra din opsatte remarketingliste. Det gør, at den besøgende vises annoncer for din hjemmeside, efter de har forladt den og besøger andre sider.

 

Lad os gøre det nemt for dig!

Er du webshopejer og overvejer du at anvende retargeting i din markedsføring, så lad os hjælpe dig med en effektiv og succesfuld kampagne. Hos ITRoom kan vi opsætte retargeting på både Facebook og Google for dig, så du blot skal bekymre dig om den daglige drift af webshoppen og nyde godt af resultaterne fra din retartegingkampagne.

Kontakt os allerede i dag og hør nærmere om, hvad vi kan gøre for dig med en retargetingkampagne for din webshop.