Konkurrencer på Facebook er blevet meget populære gennem de sidste år. Der er flere årsager hertil, men den vigtigste er klart opmærksomheden, der følger med. Med konkurrencer kan du nemlig nemmere få folk til at kommentere og like opslag.

Du kan også få flere likes på din side. Med mere aktivitet på opslag såvel som din Facebook-side kan du nå ud til flere end før. At udlodde en Facebook konkurrence kan altså være gavnligt for din synlighed på dette sociale medie såvel som andre medier. Men Facebook har et regelsæt for konkurrencerne, og det er en rigtig god ide at overholde dem.

Overholder du dem ikke, kan du som minimum forvente, at dine opslag ikke når ret langt. I værste tilfælde kan du risikere at Facebook lukker din side. Det er naturligvis ikke formålet med konkurrencerne.

Er du nervøs for Facebooks konkurrenceregler, kan du herunder læse essensen af de nye konkurrenceregler.

 

Reglerne for konkurrence på facebook

 

Like og kommenter

facebook like

Førhen kunne du i dine konkurrenceopslag bede folk tagge sine venner eller dele opslaget på sin egen eller vennernes sider. Dette har Facebook lavet om. I dag må du kun bede folk like opslaget/siden og kommentere opslaget.

Derudover vil du også se flere og flere konkurrenceopslag, hvor det er nævnt, at Facebook ikke er tilknyttet konkurrencen. Dette er nemlig også blevet en del af konkurrencereglerne.

At nævne det sidste er ikke svært, men det første punkt her kan godt indeholde nogle gråzoner. Du må f.eks. gerne opfordre folk til at tagge deres venner. Men det må ikke have noget med konkurrencen at gøre.

Det virker måske lidt misvisende og modsigende. Men så længe tagging ikke har noget at gøre med kravene for at deltage/at blive udvalgt, er der ingen problemer. Der er også smuthuller.

Hvis du beder deltagerne fortælle, hvem de vil dele præmien med, har du ikke bedt dem om at tagge vedkommende. Men du kan stadig regne med, at der er ret mange, der vil tagge hinanden. Du kan også opfordre folk til at dele ”den gode nyhed.” Dette er nemlig ikke det samme som at bede folk om at dele opslaget.

Dette er essensen af Facebooks nye konkurrenceregler. Hvis du er i tvivl, er det altid bedre at være tydelig i rammerne for konkurrencerne i dine opslag. Hvis du gør det tydeligt, at deltagerne kun skal like og/eller kommentere konkurrenceopslaget, er du godt med. Hvis du også gør det tydeligt, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre, er du dækket ind.

Du skal selvfølgelig også sørge for, at konkurrencen overholder dit lands markedsføringsregler. Derudover er resten blot op til god online opførsel.

facebook konkurrencer regler