Tekstforfatning behøver ikke at være den store videnskab.

Hvis du følger disse to tips, er du allerede godt på vej. Måske føler du dig bremset af regler og tricks angående SEO og markedsføringsstrategier. Det vigtigste er faktisk, at du skriver teksterne med din målgruppe for øje. 

skriv gode tekster

 

Giv dine tekster værdi for målgruppen 

Der findes rigtig, rigtig meget information, der bare ligger klar til os derude. Med ”derude” mener vi selvfølgelig det store internet. Derfor kan det føles enormt svært for alle os med en hjemmeside at ramme plet.  

Hvordan får vi lige præcis vores information – vores hjemmeside og vores produkt – frem til de potentielle kunder? Her er der naturligvis gode tricks som SEO, linkbuilding og meget andet.  

Noget af det vigtigste er dog at skabe noget, som bringer værdi til kunderne. Søgemaskinerne har nemlig kunderne for øje og vægter derfor informative tekster over SEO-tunge tekster. 

De SEO-tunge tekster er nemlig ikke altid ensbetydende med en informativ og værdifuld tekst. Gør dig nogle tanker om din målgruppe.
Hvem er de?
Hvorfor kommer de til dig?
Hvad er det, du kan tilbyde dem?  

Når du har fundet ud af det, kan det være væsentligt nemmere at skrive en god tekst. Så ved du nemlig, hvad de mangler, hvad du kan bidrage med, og hvordan din virksomhed kan bringe værdi i deres liv – på den ene eller anden måde. 

  

Lad dig inspirere af dit brand, dit produkt og din virksomhed 

Før du skal bekymre dig om SEO og andre markedsføringsstrategier, er det altså vigtigt, at dine tekster har noget at byde på. Vi har været inde på målgruppen.  

En anden ting, der kan være en god ide, er, at gøre dig nogle tanker om dit brand og dit produkt. Hvem er I som virksomhed? Hvad er det, I kan bidrage med? Dette er spørgsmål, som kan hjælpe dig på vej til for det første at finde frem til virksomhedens brand.  

Hvis du allerede har gjort dig disse tanker, så kan du også bruge dem her. Hver tekst skal du nemlig tænke ind i en større helhed: dit brand. Hver gang du skriver en tekst til din hjemmeside, skal teksten altså på en eller anden måde kunne bidrage til din brandhistorie.  

Lad os sige, du sælger strømper. Oplagte SEO-ord kunne være ”køb,” ”strømper” og ”alle størrelser.” Her kunne det være oplagt at fortælle om, hvordan kunderne kan købe strømper i alle størrelser hos jer. Men det kan kunderne jo også mange andre steder. Så kan det altså være en bedre ide at fokusere på, hvad der gør lige præcis jeres strømper unikke. Muligvis bliver det på bekostning af en SEO-stærk tekst: så må SEO-ordene vige pladsen for den gode brandhistorie. 

Med disse to tips er du allerede godt på vej til at skrive gode tekster. Samtidig skaber du værdi for din virksomhed og dine kunder.  

Husk også: målgruppe, brand og virksomhedsidentitet er ofte nøgleord til at skabe gode tekster.