Hvad koster en hjemmeside?

Du har sikkert stillet dig selv det spørgsmål, eller set lignende spørgsmål blive stillet i alt fra facebookgrupper til diverse fora. Sandsynligvis også uden du har fået et konkret svar på dit spørgsmål.

Det kan være mere end bare svært at komme med et standardsvar på det spørgsmål, for du oplever sjældent, at to hjemmesider er ens. Der er som regel tale om et individualiseret produkt og ikke blot en standardvare, der tages ned fra hylden og installeres.

I dette blogindlæg vil vi forsøge at give dig et mere konkret svar på, hvad en hjemmeside rent faktisk koster. For at give dig de svar som du ofte ender med at lede forgæves efter, vil vi gennemgå flere aspekter, der spiller ind på din pris.

hvad koster en hjemmeside

 

Det skal du ikke gøre

Når du vil have lavet en hjemmeside, så er der visse ting, som du skal holde dig fra. Det første er, at du ikke per automatik skal vælge den billigste løsning.

Ja, der kan godt være faktorer som geografisk placering, virksomhedens størrelse og så videre, der spiller ind på den endelige pris. Det kan give dig en prisforskel, hvor du kan spare en del, hvis du vælger en hjemmesideudvikler, der er placeret udenfor en af storbyerne. Det koster mere at have kontor i København end i de fleste jyske byer – og den dyre husleje kan kun hentes ind et sted – nemlig via dig.

Når det så er sagt, så skal du undlade at købe de billigste hjemmesideløsninger. Selv hvis du finder en udvikler, der arbejder hjemmefra eller kører det som hobbyprojekt, så får du altså ikke mange timers arbejde for 2-3.000 kr.

Så hvis du ikke blot skal have en WordPress-side med ændrede billeder og tekst, så glem dette prisleje med det samme.

 

Få styr på dine krav

Ved du, hvad du vil have på din hjemmeside, hvordan den skal se ud, samt hvad den skal kunne? Hvis du kan svare ja til det, så er du nået et godt stykke vej i forhold til at finde en mere konkret pris.

Når det er sagt, så melder næste spørgsmål sig på banen. Nemlig, hvor meget af indholdet kan og vil du selv levere til siden? Kan du selv levere tekster og billeder til hjemmesiden, eller skal en udvikler eventuelt også stå for den del?

 

Det skal du huske at have med

Når du skal have lavet en hjemmeside, er der et par ting, som du ikke må glemme at tage i betragtning. En stor del af trafikken på hjemmesider kommer i dag via Google, så det er et ufravigeligt krav, at man tager Googles algoritmer i betragtning, når man laver en hjemmeside.

Din hjemmeside skal nemlig ikke blot se smart ud på computeren, det er yderst vigtigt, at den også er optimeret til at være mobilvenlig, da Google kører ”mobile first” og reelt straffer ikke-mobilvenlige hjemmesider i forhold til deres placering i søgeresultaterne.

 

Regn med minimum 5.000 kr.

Skal du have en forholdsvis simpel eller lille hjemmeside, så skal du regne med en startpris omkring de 5.000 kr. Hvorfor så det? Fordi der hurtigt går en dags arbejdstid eller to på at planlægge designet, sætte det op, teste det og rette det til, så du får et produkt, som du er tilfreds med.

Og det er vel at mærke, hvis du selv leverer indholdet til siden, så der ikke skal lægges arbejdstimer fra udvikleren til at udarbejde indholdet til din hjemmeside.

 

Tag udgang i den lille hjemmeside

Tager du udgangspunkt i en lille hjemmeside, kan du nemmere vurdere, hvad forskellige ændringer til kravene af din hjemmeside vil betyde for prisen. Lad derfor de 5.000 kr. være dit udgangspunkt og base, når du tænker pris.

Når du gør det, kan du lettere se, hvad de forskellige ekstra ønsker vil koste dig, så du på den måde kan vurdere, om de ønskede ekstra tiltag er prisen værd for dig i din nuværende situation.

Er du ude i en mere kompliceret hjemmeside, hvor der for eksempel både skal tilknyttes webshop og diverse interaktionsfunktioner som bruger/kundelogin, så skal du regne med en samlet pris på mellem 15.000 og 20.000 kr. Her kan individuelle krav påvirke prisen yderligere. Så nu har du lidt en prisramme for, hvad det vil koste at få lavet en hjemmeside.

 

Hvad får du med i prisen?

hjemmeside pris

Når du køber en hjemmeside, er det sjældent, at det kun er den konkrete hjemmeside, som du får for pengene. Du kan faktisk godt forvente at få flere andre ting med i købet.

Hvad disse ekstrating er, vil variere fra hjemmesideudvikler til hjemmesideudvikler. Så husk at tjek dine ”bonusser” igennem, inden du bestiller.

Skal din hjemmeside bruges kommercielt, så kan sådan noget som opsætning af Google-kort eller Adwords være en stor hjælp for dig, da det vil bidrage til at øge synligheden af din hjemmeside.

Det kan også være, at det gælder hosting og vedligeholdelse af din hjemmeside. Her anbefaler vi dog, at du vælger et eller andet form for abonnement med kort binding, samtidig med at du sikrer dig rettighederne til din hjemmeside – selv hvis du opsiger dit supportabonnement.

 

Find din pris

For at gøre det lettere for kunder har vi lanceret en prisberegner, hvor du kan justere på de forskellige parametre og se, hvad en hjemmeside med de helt konkrete ønsker vil koste. Klik dig forbi vores prisberegner og se, hvad din hjemmeside vil koste. Du prøve vores prisberegner, og få et estimat på hvad en hjemmeside koster.

Med prisberegneren kan du blandt andet se, hvordan en forøgelse af antallet af undersider påvirker prisen, samt hvad det koster at få chatfunktion, tilmeldelse til nyhedsbrev, webshop og mange andre funktioner tilknyttet til din hjemmeside.

Vi håber, at dette blogindlæg har været med til at give dig en bedre forståelse for, hvad en hjemmeside kan og bør koste, samt hvad der påvirker prisen på den. Hvis du er i tvivl eller har konkrete spørgsmål, som går ud over det, som du kan få svar på i prisberegneren, så er du mere end velkommen til at kontakte os på telefon 61 20 18 34 eller på e-mail via mail@itroom.dk.