Før i tiden var det godt, at hjemmesidens vigtigste keyword indgik i domænenavnet. Det kunne nemlig få hjemmesiden længere op på søgemaskinernes resultatliste.

Indehaverne af de største søgemaskiner har dog lavet retningslinjerne om. Retningslinjerne laver de om med jævne mellemrum, for at sikre at de søgende får de bedste resultater.

Det betyder altså, at søgemaskinerne i dag ikke favoriserer hjemmesider med det søgte keyword i domænenavnet over hjemmesider uden. Eksemplet kunne være en hjemmeside for salg af højtalere.

En hjemmeside, hvor ”højtalere” indgår i domænenavnet rangerer altså ikke nødvendigvis højere end dem uden.

URL’en – den del af hjemmesideadressen, som står efter selve domænet – kan til gengæld have en stor betydning. Førhen kunne du se adressen for en side til en hjemmeside være billig-højtaler.dk efterfulgt af ”tilfældige” tal, bogstaver og tegn. Det ser du meget sjældent i dag. I stedet kan du f.eks. se URL’er som brandnavn.dk/billig-højtaler. Hvis brugerens søgeord er ”find billig højtaler,” vil denne URL rangere højere, end hjemmesider, der ikke har søgeordene i sine adresser.

Så lad være med nødvendigvis at prøve at finde et domænenavn, der har med dit keyword at gøre. I stedet kan det være en god ide at finde et unikt domænenavn, som det er nemt at stave til. Hvis du har gjort arbejdet grundigt på din hjemmeside, skal de besøgende/kunderne nok komme – også selvom domænenavnet ikke indeholder keyword.

 

.DK eller .COM?

domænenavnDu skal også beslutte dig for, om du vil have et .dk-, .com-, eller andet domæne. Der kan være mange årsager til at vælge det ene fremfor det andet, men SEO-argumentet er ikke et af dem.

Det er nemlig blevet helt ligegyldigt, om du vælger et lokalt domæne (altså .dk) eller et .com-domæne. Du kan i stedet lade det være op til dine ambitioner eller din målgruppe.

Forventer du udelukkende danske kunder/besøgende, er et .com-domæne altså ikke videre nødvendigt. Ønsker du derimod at lave en international hjemmeside, kan .com være en god ide.

Denne domæne-type er nemlig så kendt, at folk verden over kender det. De lokale domæner er derimod ikke kendt verden over. Folk kan altså have svært ved at huske hjemmesidens adresse og dermed have sværere ved at finde frem til den.

Der er ikke noget rigtigt eller forkert, når det gælder om at vælge domænenavn i forhold til SEO. Hvis du har svært ved at finde på et domænenavn, kan du finde masser af råd på nettet. Men nogle gange hjælper det også bare at lade ideerne komme af sig selv.

Vigtigst er det, at domænenavnet er simpelt og mundret, for så bliver det nemmere husket. Er domænenavnet nemt at huske, er der nemlig større chancer for flere besøgende.